Ami az első villamossal azóta történt
Az első Skoda villamos még július 2-án érkezett Miskolcra, majd egy éjszakai próbautat követően a Villamosok éjszakája elnevezésű rendezvény fénypontjaként a jármű begördült a Városház térre, ahol több mint 10 000 ember előtt hivatalosan is bemutatkozott.
Az első villamosnak kell 10 000 km-t futnia ahhoz, hogy megkapja a típusengedélyt. A 10000 km-ből már több, mint 4000 km-t teljesített a hatóság által előírt terhelési feltételek mellett. A terheléses vizsgálat - illetve a terheléssel rótt körök azt jelentik, hogy a villamosnak három, különböző terhelés mellett kell teljesítenie az előírt kilométereket. Például jelenleg 15,4 tonna súly van a villamoson, ez a súly azt imitálja, hogy a járművön minden férőhely foglalt, négyzetméterenként 4 fő áll rajta, és személyenként 74 kg-mal számol az előírás.
Ezt, a tegnap éjfél előtt érkezett Skoda villamost még 29 új jármű követi majd, egészen 2015. első negyedévéig. Ezzel Miskolc villamosközlekedése teljesen megújul, világszínvonalúvá válik.
Ami már kész a villamosprojektben
Megújult Miskolc villamospályája, a villamoshálózat 1,5 kilométerrel meghosszabbodott, megépült a Diósgyőr- Felső-Majláth vonal. A forgalmi-, javítótelepi- és bekötő vágányok, azok tartozékainak komplett rekonstrukciója is megtörtént már. Új utasperonok, megállók épültek, ezek nagy részébe olyan egyedi elem került beépítésre, amely az adott városrészre jellemző. A meglévő végállomási épületek ki- és átalakítása, a jelző-, biztonsági eszközök megújulása is lezárult. Az új és modern villamosok fogadásához a korábbi javítócsarnokot és a karbantartó bázist is teljesen felújították.
Ami elkezdődött - érkeznek az új villamosok
Folyamatban van még 29 darab alacsonypadlós, a világ legkorszerűbb járművei közt számon tartott villamosszerelvény leszállítása, amelyeknek mindegyikére jellemző, hogy
• 100%-ban alacsonypadlós
• teljes hosszában átjárható
• ergonomikus utastere, rugalmas párnázású ülései vannak
• hang-és hőszigetelt az oldalfala és mennyezetburkolata
• az ajtókban és válaszfalakban biztonsági üveg van
• alacsony a külső-és belső zajszintje
• mozgáskorlátozottak kerekes székel is használhatják, ahogy a megállókat is
• kerékpárok szállítására is alkalmas
• klimatizált az utastér és a vezetőfülke
• kétirányú, kétoldali ajtózással rendelkező jármű (oldalanként 4 darab kétsávos, és 2 darab egy sávos ajtó a gyors utascseréhez)
• a fékenergiát visszatáplálja a felsővezetéki tápellátó rendszerbe
• korszerű utastájékoztatással felszerelt - belső kijelzők, led monitorok vannak a villamoson
• külső visszapillantó tükör helyett külső kamera mutatja a járművezetőnek a jármű melletti területet,
• korszerű fedélzeti rendszer
• automata nyomkarima kenéssel működik, ez azt jelenti, hogy az ívekben nincs többé síncsikorgás
• külső homokfeltöltésre alkalmas - ez segíti csúszós pályán a fékezést, így nem kell zsákonként felvinni és belülről tölteni, mint a jelenlegi Tátra és SGP villamosoknál a homokot
• és 265 cm széles, ami azt jelenti, hogy jóval tágasabb, mint a jelenlegi járművek.
A projektről háttérinformáció
A projekt hivatalos neve "Miskolc városi villamosvasút fejlesztése" az Európai Unió támogatásával az Európai Kohéziós Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg, a Közlekedési Operatív Program prioritási tengelyében. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006 óta zajlik. A teljes program befejezése 2015 nyarára várható, ekkorra a megújult és bővített villamos pályán forgalomba fog állni az utolsónak, vagyis 31-nek érkező új Skoda villamos is.