A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. hosszú távú terve – illeszkedve a „Miskolc 2030” városfejlesztési stratégiához – az, hogy az évtized végére az összes régi, dízelmotoros autóbuszt lecseréli korszerű, környezetkímélő, kényelmes és megbízható járműre. Az MVK Zrt. autóbuszflottája jelenleg mintegy 140 darabból áll, ennek fele dízelautóbusz. A flotta modernizálásának első lépéseként 2016 tavaszától 75 darab CNG üzemű autóbusz állt forgalomba Miskolcon, ezek nitrogén-dioxid-kibocsátása 98 százalékkal alacsonyabb, mint a dízelmotoros autóbuszoké. Az MVK Zrt. autóbusz-állománya mától tovább zöldül és fiatalodik a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. által koordinált Zöld Busz Program keretében 10 új, BYD típusú környezetkímélő, klímasemleges elektromos autóbusszal.
A BYD a világ vezető elektromos autóbuszgyártója pénteken adta át a 10 darab BYD K9UD LF típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbuszt a Miskolc Városi Közlekedési Zrt.-nek, amelyre a Zöld Busz Program keretében pályáztak sikerrel a HUMDA-hoz.
Miskolc összesen 1,5 milliárd forintos támogatást nyert el erre a projektre, amit önerőből mintegy 600 millió forinttal egészített ki a város. Veres Pál, Miskolc polgármestere kiemelte, hogy az MVK Zrt. autóbusz-állományának fiatalítása mellett a zöldítésére is törekszik új, alternatív meghajtású, lokálisan alacsony vagy zéró károsanyag-kibocsátású járművek forgalomba állításával. Az elektromos autóbuszok mellett jelenleg hat CNG-meghajtású jármű beszerzési is zajlik, várhatóan ezek is forgalomba állnak még idén Miskolcon. A polgármester szerint ezek nagy lépések a klímasemlegesség felé vezető úton, valamint hozzátette, nem véletlen, hogy Miskolc bekerült azon száz európai város közé, amik 2030-ig innovációs megoldásokkal segíthetik a klímasemlegességre történő átállást az Európai Unió többi városa számára.
Krenner László a BYD kelet-közép-európai értékesítési vezetője elmondta, a BYD a világ vezető elektromos autóbuszgyártójának számít, jelenleg az egyetlen e-busz-gyártó, amely saját erőátviteli rendszert, akkumulátort, villanymotorokat, illetve motorvezérlő rendszereket fejleszt és gyárt. A Miskolcnak gyártott BYD K9UD LF elektromos városi autóbusz különleges utazási élményt nyújt, környezetkímélő, biztonságos és az utasok kényelmét is biztosítja. A járműben 35 ülés található, 1 kerekesszékeseknek fenntartott hely, a teljes befogadóképessége 82 fő. Az autóbuszok klímával, egységes külső és belső vizuális, valamint belső hangos utastájékoztató berendezéssel, oldalanként 2-2 nyitható ablakkal, ajtónként 1-1 kamerás utasszámláló berendezéssel, tolatókamerával, biztonsági kamerarendszerrel, továbbá wifivel vannak felszerelve. Valamennyi ülésnél USB port található, melyek az oldalfali burkolaton, illetve a kapaszkodókon helyezkednek el, a padlóburkolat pedig tűz, és vízálló, valamint csúszásmentes bevonattal van ellátva.
A Zöld Busz Program keretében nem csak 10 autóbuszt szerzett be az MVK, hanem az azok működtetéséhez szükséges töltőinfrastruktúrát is. Egy elektromos buszt körülbelül 3-4 órán keresztül kell tölteni, hogy menetkész legyen. Tíz darab töltőfej, illetve szatelit került kiépítésre, továbbá egy elektromos fejlesztést is megvalósult, ami biztosítja majd az MVK megnövekedett energiafelhasználását.
Az új elektromos buszok olyan vonalakon fognak közlekedni, ahol eddig a szóló autóbuszaink teljesítettek szolgálatot. Demeter Péter kiemelte, hogy az elektromos autóbuszok villamosenergia-fogyasztása messze kedvezőbb, mint akár a gázolaj, vagy a CNG-buszok esetében a gáz költsége, így az MVK pénzt spórol meg a használatukkal. A húsz évnél is idősebb dízel buszokra rengeteget kellene költeni, akár több tízmillió forintot is felemésztene, hogy megbízhatóvá váljanak - tette hozzá az MVK Zrt. vezérigazgatója.
Ez a fejlesztés is hozzájárul ahhoz, hogy a kormányzat céljainak megfelelően hazánk 2050-re klímasemleges országgá váljon, erre kiváló eszköz például a HUMDA Green néven koordinált a Zöld Busz Program.
A Zöld Busz Program jó mintája annak, hogyan működik együtt a Kormány Magyarország nagyvárosaival, önkormányzataival abban, hogy a tömegközlekedést megújítsa és fejlessze. Egy zöld, az autózással versenyképes, klimatizált, fenntartható tömegközlekedési rendszer felé visszük Magyarország nagyvárosait közösen – mondta Vitézy Dávid, a TIM közlekedésért felelős államtitkára. Az elmúlt pályázati körben Budaörsön, Budakeszin, Egerben, Győrben, Szegeden, Székesfehérváron, Szolnokon, Zalaegerszegen, Miskolcon, Pécsett és Veszprémben álltak forgalomba ilyen elektromos autóbuszok, amelyek megújítják a helyi tömegközlekedést és versenyképessé teszik azt az autózással szemben, amire a klímaváltozás, a környezetvédelmi célkitűzéseink teljesülése mentén, illetve az olajfüggőség csökkentése miatt is egyre nagyobb szükség van.
Az új miskolci BYD buszok augusztus végétől forgalomba állnak, segítve ezzel a miskolci közösségi közlekedést.
Dátum
Vezérkép ne jelenjen meg
Ki