Közlekedéstörténet: Emeletes villamoskocsik

Közlekedéstörténet: Emeletes villamoskocsik
2014. augusztus 11., hétfő - 10:15

Az első emeletes villamos vasúti kocsi Bécsben 1912-ben jelent meg a síneken. Hossza 10.65 m, súlya 14,000 kg volt; 72 ülőhelyet és 20 állóhelyet tartalmazott. Egészen a régi kocsik mintájára épült, minek folytán túlmagas lett (4.90 m), ennek hátrányos következményei a görbületeknél, átjáróknál, viaductokon nagyon érezhetők voltak. Nem is építettek több hozzá hasonlót.

Spangler mérnök, a bécsi közúti vasutak igazgatója aztán egy második kocsit tervezett, amelynél a magasság kisebbítése azáltal sikerült, hogy a kocsit forgó alvázra helyezte és a középső részt mélyre leszállította. Ezeknél a kocsiknál a "földszint" ülőhelyei felett az "emeleten" folyosó, a "földszint" folyosója felett az "emeleten" ülőhelyek vannak, ezáltal a rendelkezésre álló hely kitünően van kihasználva és a kocsi mégis aránylag elég alacsony. A kocsi hossza 14.4 m, szélessége a "földszinten" 2.00 m, az "emeleten" 2.20 m, magassága 4.40 m, súlya 17,000 kg, 82 ülő- és 26 állóhelyet foglalt magában.

Forrás: http://www.huszadikszazad.hu/1916-november/tudomany/emeletes-villamos-va...

Nyomtatás

Printer Friendly and PDF