Villamos projekt

Villamos projekt

A KÖZOP-5.2.0-07-2008-0003 azonosító számú Miskolc városi villamosvasút fejlesztése nagyprojekt eredményeképpen megújult 9,6 km és meghosszabbításra került 1,6 km városi villamosvasúti pálya, valamint beszerzésre került 31 db új típusú, alacsonypadlós Skoda villamos, amelynek segítségével elindult a miskolci közösségi közlekedés fejlesztésének egy újabb korszaka.

A "Miskolc városi villamosvasút fejlesztése" nagyprojekt az Európai Unió támogatásával az Európai Kohéziós Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósult meg, a Közlekedési Operatív Program prioritási tengelyében. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006-ban kezdetét vette. A teljes program 2015-ben fejeződött be, a villamospálya megújulásával és felépülésével, és az új Skoda szerelvények forgalomba állításával.

A nagyprojekt 2009 és 2016 között számos mérföldkövet élt meg, amelyek az alábbi diagramon jól láthatóak:

2009-ben Miskolcon kezdetét vette a nagy villamos projekt megvalósítása. A program célja az volt, hogy Miskolcon az egyik legmodernebb villamosközlekedési szolgáltatás jöhessen létre.

A projekt céljai:

  • Utazási idő megtakarítás a Tiszai-pályaudvar - Felső-Majláth viszonylatban, a villamospálya korszerűsítése, hálózatfejlesztés, valamint az új villamosok üzembe állítása az új forgalomszervezési megoldások révén.
  • Zajkibocsátás csökkentése a korszerűsített pályaszakaszon.
  • A környezeti káros hatások, a levegőszennyezés-, a por mennyiségének csökkenése.
  • Az esélyegyenlőség biztosítása az alacsonypadlós villamosok üzembe állításával, és a peronok átalakításával.
  • Kerékpáros közlekedés lehetőségének megteremtése az új villamosokon szállítási lehetőség kialakításával, az új végállomáson B+R tárolóval.

Pályafelújítás, vonalhosszabbítás és kapcsolódó infrastruktúra

2012. januárjában teljes hosszában elkészült a pályarekonstrukció és a villamosvasúti pálya meg-hosszabbításra került Diósgyőr városközponttól Felső-Majláth-ig. A városi villamos pálya teljes hosszában megújult, villamos peronok és fedett várók kerültek kihelyezésre. A peronok az esélyegyenlőségi törvény előírásainak megfelelően kerültek kialakításra, figyelembe véve az új alacsonypadlós járművek által igényelt elvárásokat is. A pálya felújításával és az alkalmazott forgalomtechnikai eszközök segítségével, a zöldhullám biztosításával kimutathatóan csökkent az eljutási idő.

Megújításra került a teljes villamosvasúti infrastruktúra rendszer 28 csoport vonali kitérő beépítésével, új felsővezeték-rendszer létrehozásával és közel 700 db felsővezeték tartóoszlop beépítésével.

A teljes vontatási energiát ellátó rendszer korszerűsítésre került, amely magában foglalja a 3 db új áramátalakító állomás megépítését, és 2 db meglévő áramátalakító felújítását. A korszerű szerkesztési elvek alapján az áramátalakítók új irányító-központja a forgalmi diszpécserrel azonos helyre épült, működtetése teljesen automatizált módon történik.

Villamos járműjavító csarnok és a villamosjárművek karbantartásához szükséges berendezések

A városi villamosvasút fejlesztéséhez szorosan kapcsolódva villamos-járműjavítási bázisunkat európai színvonalra emeltük az új javítócsarnok és létesítményeinek kialakításával.

Az MVK Zrt. 2013. május 27-én vette át a felújított csarnokot és fedett színt. A villamos járműjavító csarnok mind külső, mind belső tekintetben teljes felújításra került. Átépítésre kerültek az aknás vágányok, két vágány pedig a Skoda járművek karbantartásához szükséges felsőszerelő pódiumot kapott. A csarnok mindkét oldalán új kapuk, illetve belül új fűtő és szellőző rendszer biztosítja a járművek korszerű kiszolgálásának folyamatát. A csarnok nyugati oldalán fedett szín került kiépítésre, mintegy 850 m2 trapézlemez fedés alkalmazásával, mely a járművek tárolásának biztosítására hivatott. A Skoda járművek üzemeltetéséhez és karbantartásához korszerű berendezések kiépítésére, telepítésére került sor, ilyenek pl.: a padló alatti kerékpáreszterga, az automatikus és mobil homokfeltöltő berendezés, valamint a járműmosó.

Belvárosi burkolat megújítása

A Széchenyi utca burkolat megújítása mintegy 17 000 m2 felületen készült el a Városház tér és Ady Endre utca közötti szakaszon. A belváros szebb, zöldebb, polgáribb megjelenését az új burkoló anyagok minősége mellett a mintegy 100 db faegyed, illetve felsővezeték tartó oszlopok díszburkolata is biztosítja. Az átépített villamospálya és a rajta közlekedő villamos járművek ma már Miskolc város turisztikai színvonalát is emelik.

Új Skoda 26THU3 villamos-járművek

2013 és 2014 közötti időszakban 31 darab 100%-ban alacsonypadlós, két vezetőállásos, teljes hosszában átjárható, a világ legkorszerűbb járművei között számon tartott villamos szerelvény került leszállításra. Az utolsó Skoda 26THU3 típusú villamos 2014. december 22-én érkezett meg városunkba, melynek eredményeképpen az üzembe helyezési eljárások után 2015-re teljesen megújult az MVK Zrt. villamos járműflottája. 

A Škoda villamos néhány jellemzője

  • 100%-ban alacsonypadlós
  • Teljes hosszában átjárható
  • Ergonomikus utasterű, rugalmas párnázású ülésekkel felszerelt
  • Hang-és hőszigetelt oldalfalú és mennyezetburkolatú
  • Az ajtók és válaszfalak biztonsági üveggel vannak ellátva
  • Alacsony a külső-és belső zajszintű
  • Esélyegyenlőségi törvénynek megfelelő belépő magasságú jármű – kerekes székesek és kerékpárok szállítására is alkalmas
  • Klimatizált utastér és a vezetőfülke
  • Kétirányú, kétoldali ajtózással rendelkező jármű
  • A fékenergiát visszatáplálja a felsővezetéki tápellátó rendszerbe
  • Korszerű utastájékoztatással felszerelt – belső kijelzők, led monitorok
  • Külső visszapillantó tükör helyett külső kamera mutatja a járművezetőnek a jármű melletti területet
  • Korszerű fedélzeti rendszer
  • Automata nyomkarima kenés
  • Külső homokfeltöltésre alkalmas
  • 265 cm széles, jóval tágasabb, mint a korábbi járművek.

Kandó Kálmán tér felújítása

2014 októberében a Miskolc városi villamosvasút fejlesztése nagyprojekt keretében a korábban projekthatáron kívül eső Kandó Kálmán téri hurok felújítása is megtörtént, ezzel biztosítva a teljes pálya egyenszilárdságúvá történő fejlesztését. Társaságunk biztosította a végállomás akadálymentesítés követelményeinek való megfelelést is. Megújult az utastájékoztatási rendszer, LED kijelzők kerültek kihelyezésre a felszínen és az aluljáróban egyaránt.

A „Miskolc városi villamosvasút fejlesztése” nagyprojekt megvalósulásával újból történelmi szakaszához érkezett a miskolci közlekedésfejlesztés.  Egy olyan korszerű villamos-rendszer épült meg, amely világszinten is megállja a helyét. A projekt megvalósítása egyben a tudatos városfejlesztési stratégia része is volt, azonban a miskolci közlekedésfejlesztés nem áll meg: a villamosok után az autóbuszoké lett a főszerep.

2016. évben megkezdődik a projekt 5 éves fenntartási időszaka a 1083/2006 EK rendelet 57. cikke alapján. A fenntartási időszak lényege, hogy a projekt megvalósítása során létrehozott vagyonelemeket ugyanolyan állapotban tartsuk fenn a zárást követő időszakban is. Társaságunknak minden évben Projekt Fenntartási Jelentést kell benyújtania, a Közreműködő Szervezet felé melyben be kell számolnia a szerződés teljesüléséről, a projekt működtetése során tervezett és elért számszerűsíthető eredményekről.  

A villamos megállókban elhelyezett LED-kijelzőkön a pontos idő mellett az érkező és induló járatok száma, útirányuk, és az indulásig hátralévő pontos idő is megjelenik. A táblákon szöveges tájékoztatást nyújtunk a forgalmi változásokról és az esetleges zavarokról. A telepített eszközök minden időszakban üzemelnek, alkalmazkodva a járatok közlekedéséhez. A segítséggel élők közlekedését is igyekszünk megkönnyíteni az információ hang alapú közvetítésével, egy nyomógomb segítségével.

A vidéki nagyvárosok közül elsőként Miskolcon valósult meg a Free-Wifi szolgáltatás az új Skoda villamosokon. A vezeték nélküli internet hozzáférés maximális sávszélessége járművenként 100 Mbps, melyen a csatlakozott felhasználók osztoznak. A szolgáltatás nem csak a városlakóknak kedvez, hanem a Miskolcra egyre nagyobb számban érkező turistáknak is, hiszen így könnyebbé válik akár a helyi látványosságokról szóló információk elérése vagy egy útvonalterv elkészítése is. A villamosok után hamarosan az új CNG autóbuszokon is elérhető az ingyenes Wifi szolgáltatás.

A villamosok előnyben részesítése 16 kereszteződésben, a központi szoftver modul segítségével, a jelzőlámpák befolyásolásával történik meg. A forgalmi lehetőségekhez képest a kiépített rendszer az egyes jelzőlámpás csomópontjainak többségében a villamos feltétel nélküli előnyben részesítéssel bír. A többszörösen összetett, hangolt rendszerek áttervezésekor, átépítésekor, azonban azonos súllyal kellett figyelembe venni az egyéb közlekedési lehetőségeket használók igényeit is, megtartva ezzel a gépjárművek számára jól működő közúti hangolt rendszer zöldhullámát is.

Letölthető dokumentum