Országos tendencia az utasszám csökkenés és a rendkívüli menetrendek bevezetése a helyi közösségi közlekedésben

Országos tendencia az utasszám csökkenés és a rendkívüli menetrendek bevezetése a helyi közösségi közlekedésben
2021. március 17., szerda - 15:45

A kormány 2021. március 4-én döntött a március 8-tól érvényes szigorú korlátozásokról, az elrendelt intézkedések többek között az óvodák és az iskolák ideiglenes bezárásáról, a nem létfontosságú árucikkeket árusító üzletek bezárásáról határoztak, ezért a miskolci járatokon is tovább csökkent az utasforgalom.
 

Miskolc mellett hasonló rendkívüli menetrend került bevezetésre Debrecenben március 8-tól, Szegeden március 10-től, Pécsett március 8-tól, Budapesten március 8-tól. Az ország többi nagyvárosában is a korlátozó intézkedésekkel arányos csökkentett menetrend került alkalmazásra, például Balatonfűzfőn, Mosonmagyaróváron, Várpalotán, Nyíregyházán, Szombathelyen, Ajkán, Komlón, Sopronban és Kaposváron.
 
Szakma kontra VEKE
Továbbra is furcsa, hogy a VEKE ennyi figyelmet szán (napi rendszerességgel alkot véleményt) a miskolci közösségi közlekedésre, miközben az országban szinte egységesen követi le minden közlekedési szolgáltató a valós utazási igényeket, ami egy éve a koronavírus járvány okozta bizalmatlanság és korlátozó intézkedések hatása okozott és okoz a mai napon is. Az MVK Zrt. követve és csatlakozva az országos szakmához, felelős és fenntartható módon igazítja az aktuális menetrendjét a valós utazási igényekhez. Lehet csak véletlen, de a VEKE hivatalos oldalán és a sajtóban a menetrenddel összefüggő kérdésekben szinte csak Miskolcra vonatkozóan látunk „szakmai” közzétételeket, rémhíreket.
 
Országos utasszám csökkenés 2020-tól
Megjelent a KSH hivatalos statisztikája a helyi és helyközi közösségi közlekedés utas számaira vonatkozóan. A helyi (városi) közlekedést igénybe vevő utasok száma összesen 32,5 százalékkal csökkent, még 2019-ben több mint 2 milliárd fő választotta a közösségi közlekedést, 2020-ban kevesebb, mit 1,5 milliárd fő utazott a városokban.
Diagram

Miskolci utasszám és bevétel adatok
Az MVK utasszáma és bevételei a járványidőszak előtti adatokhoz képest az országos tendenciához hasonló mértékben változtak.
A helyi közösségi közlekedés állami támogatása 2020-ban megszűnt, ami önmagában 490 millió forint kiesést jelent (ez az elkövetkező években sem lesz másképp, mert az állami költségvetésben ez a tétel nem szerepel), ehhez adódik még hozzá a bevételek kiesése a járványügyi intézkedések hatására. Éves szinten több, mint egy milliárd forint értékesítés nettó árbevétel és 490 millió forint állami támogatás esik ki a költségvetésből. Az MVK Zrt. által elvégzett szolgáltatás mennyiségéből közel 4 milliárd forint nem került kifizetésre az elmúlt öt évben, mely minden évben elismert, de ki nem fizetett tételként szerepelt. A kieső bevételek hiányát hitelből finanszírozta, finanszírozza a társaság.

Más nagyvárosok közlekedési cégeinél is ugyanez a probléma
A koronavírus-járvány és az elvonások miatt minden önkormányzat hasonló intézkedésekre kényszerül. Kaposváron 42%-os buszjárat-csökkentést hajtottak végre március 1-től, mivel a kormány a járványkezelésre hivatkozva több százmilliót vont, illetve von el Kaposvártól.
Letérdelhet a vidéki nagyvárosok közösségi közlekedése címmel az egyik országos hírportálon is írtak arról, hogy Debrecen is 4 milliárd forinttal adósa a közlekedési vállalatának, s bár hozzájutott az 1,38 milliárdos kormányzati gyorssegélyhez, ezzel az összeggel sincs sokkal jobb helyzetben, mint Szeged vagy épp Miskolc. Budapesten is felmerült már, hogy a költségvetés év vége előtt kimerülhet. Ebben a cikkben a  VEKE elnöke is megszólalt, aki úgy fogalmazott:

a nagyvárosi közösségi közlekedés most felszínre kerülő problémáit a politika okozta; ezt szakmai eszközökkel már nem lehet kezelni. 2 milliárdból a miskolci járatok mennek, amíg tudnak, aztán, ha a pénz elfogy, majd lesz valami [1]

A 2012-ben elfogadott személyszállítási törvény mondja ki, hogy helyi közösségi közlekedés a települések számára önként vállalható önkormányzati feladat (kivéve a fővárost, ahol kötelező). Megoldást jelenthetne, ha a közösségi közlekedés kötelezően ellátandó feladat lenne nem csak a fővárosban, hanem a megyei jogú városokban is, ekkor a mindenkori kormánynak finanszíroznia kellene a helyi közösségi közlekedési szolgáltatást

 

Nyomtatás

Print Friendly, PDF & Email