124 éves a miskolci villamosközlekedés

124 éves a miskolci villamosközlekedés
2021. július 9., péntek - 13:30

Budapest után Miskolcon épült meg az országban elsőként normál nyomtávú közúti villamos vasút, amely 1897. július 10-én kezdte meg működését. A Miskolcon 2021-ben 124 éves villamosközlekedés kezelését 1897. december 30-án a Miskolci Villamossági Részvénytársaság (MVRT) vette át. A fővonalon kezdetben tizenkét percenként követték egymást a villamoskocsik, a népkerti vonalon pedig hétvégente szükség szerint közlekedtek a járművek. A villamosvasút kocsiszínét a Tiszai pályaudvar mellett, a Szinva patak partján építették meg.
A villamosvonalak átalakítása, újítása vagy épp megszüntetése után 1962-től megjelentek Miskolcon a csuklós villamosok, amelyekre a dinamikusan növekvő utasforgalom miatt volt szükség.  A Kilián lakótelep építésének köszönhetően megnövekedett a diósgyőri vonal forgalma is, ezért 1963-ban kétvágányúsították az akkori Marx tér-Diósgyőr közötti pályaszakaszt, melyet 1964. január 10-én adtak át. 1983-1990 között a vonalhálózat jelentős részének felújítása lezajlott, a korszerűsített villamospálya átadásával, átszervezték az 1-es és a 2-es villamosvonal járműparkját is. 1994-ben a TATRA KT8D5 villamosok az 1-es vonalra kerültek, a 2-es vonalon a régi hagyományos csuklós kocsik közlekedtek. Ebben az időszakban megszüntetésre kerültek Miskolcon a 0-ás és a 3-as számú villamosjáratok.
2009-ben indult el Miskolcon a Zöld Nyíl Villamos Nagyprojekt, amelynek célja az volt, hogy Miskolcon az egyik legmodernebb villamosközlekedési szolgáltatás jöhessen létre. Megújult és meghosszabbításra került a teljes villamospálya, valamint 31 db Skoda 26THU3 típusú szerelvény került beszerzése. Az első új villamos 2014. január 20-án állt forgalomba Miskolcon. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott program jogi, gazdasági és műszaki előkészítése már 2006-ban kezdetét vette a teljes program pedig 2015-ben fejeződött be.
Az MVK Zrt. villamosjármű-állományának legfiatalabb tagjai a Skoda villamosok, legidősebb darabja pedig az 1962-es gyártású FVV1100-as, becenevén Bengáli villamos.
 

Nyomtatás

Print Friendly, PDF & Email