64 éve indult a 2. vágány építése, 62 éve adták át a Baross Gábor utcától az Ady-hídig tartó villamosvágányt

64 éve indult a 2. vágány építése, 62 éve adták át a Baross Gábor utcától az Ady-hídig tartó villamosvágányt
2014. április 7., hétfő - 10:45

A második világháborút követő években az ország vidéki városai közül a villamosvasúti közlekedés Miskolcon volt a legelmaradottabb, technikailag, műszakilag a legelhanyagoltabb, a folyamatosan növekvő utasforgalmat a kitérős rendszerű egyvágányú pályán kellett lebonyolítani.

A társadalmi fejlődés városunkban is növekvő igényt támasztott a villamosközlekedéssel szemben, a gazdasági élet megszilárdulása, a nagyobb mérvű foglalkoztatottság következtében az utasszám 1950-ben 16,9 millió fő volt és túlhaladta a korábbi legmagasabb szintet.

A villamosvasút korszerűsítése 1950-ben megkezdődött, a tervezés időszakában trolibuszüzem létesítésének lehetőségét is vizsgálták, de a csúcsórai igény alapján a koncepciót hamar elvetették, és a fővonal teljes felújítása, valamint a második vágány megépítése mellett döntöttek. A kivitelezés 1950. június 17-én kezdődött. A növekvő forgalom az átépítés időszakában átmeneti intézkedést tett szükségessé, a Gömöri pályaudvartól a város belső területére vezető forgalmat 1952. február 20-tól elkülönítették a két pályaudvar közötti szakasz üzemétől. Az átszállással az utaskiszolgálás minősége csökkent, viszont megszűnt a villamosközlekedés legfőbb akadályát jelentő sorompó.

A Vasgyárhoz vezető, 6,2 km-es szakaszon a makadám alapú út közepére helyezett felépítményt négy ütemben 59,7 kg/m-es vályús sínekből készítették. Az Eszperantó tér - Vasgyár közötti szakaszt 1951 közepén adták át a forgalom számára. A Baross Gábor utcától az Ady-hídig vezető vágányt 1952. április 15-én helyezték üzembe. A közúti vasút kedvezőbb vonalvezetéssel, a Széchenyi utca folytatásában elkészült Bajcsy-Zsilinszky úti közúti aluljárón keresztül haladt a Tiszai pályaudvar felé.

Az Ady-hídtól a belvároson át az Eszperantó térig 1952 novemberében megindult a forgalom, és ezt követően készült el a Baross Gábor utca - Tiszai pályaudvar közötti szakasz. A Tiszai pályaudvar előtti teret átrendezték, és a szerelvények fordításához hurokvágányt készítettek.

Nyomtatás

Printer Friendly and PDF