119 éves a villamosközlekedés

Nyomtatás

Print Friendly, PDF & Email
119 éves a villamosközlekedés
2016. július 7., csütörtök - 11:00

Vasárnap ünnepli a Miskolc Városi Közlekedési Zrt. a helyi villamosközlekedés 119 éves évfordulóját. Kigördül a remízből a 100-as FVV „Bengáli” villamos, ennek a szerelvénynek közlekedtetésével azokra kívánunk emlékezni, akik 1897. július 10-én lehetővé tették és elindították a villamosközlekedést Miskolcon és azóta is azon dolgoznak, hogy a vidéki városok közül a legjobb villamosközlekedés nálunk szolgálja az utasokat. A villamost érvényes utazási okmánnyal, jeggyel, bérlettel bárki igénybe veheti.

100-as pályaszámú FVV „Bengáli” villamos július 10-ei menetrendje:

  • Tiszai pályaudvarról indul: 12:05, 13:05, 14:05, 15:05, 16:05, 17:05.
  • Vasgyárból indul: 12:30, 13:30, 14:30, 15:30, 16:30, 17:30.

A villamos – mivel csak az egyik oldalán vannak ajtók - a Tiszai pályaudvar felé az Újgyőri főtér megállóhelyen a jelenlegivel ellentétes oldalon nyitja ajtajait, ezért kérjük, aki ezzel a villamossal szeretne a belváros felé közlekedni, az a kialakított megállóhellyel szemben lévő oldalon várja a szerelvényt.

A miskolci villamosközlekedés története

1897-ben még a Tiszai pályaudvar - Gömöri pályaudvar - Búza tér - Széchenyi utca - Verestemplom (Szent Anna tér) útvonalon vezetett a fővonal, és a Búza tér - Szeles utca - Kazinczy utca - Szemere utca - Népkert útvonalon a mellékvonal (ez utóbbi vonalat 1910-ben Hejőcsabáig meghosszabbították). A pályát 1905-ben kezdték el meghosszabbítani Diósgyőr felé is, ez a vonal Verestemplom-végkitérő - Miskolc-Diósgyőri út - Vasgyár - Diósgyőr útvonalon vezetett. A megépült villamoshálózat még mindenhol egyvágányú volt, és az 50-es évek elejéig az is maradt.

1950-ben kezdték meg a Tiszai pu. - Újgyőri főtér közötti szakasz kétvágányúsítását. Ezt követően 1963-ban folytatódott a munka a főtér Diósgyőr közötti szakasz kétvágányúsításával a Kiliáni lakótelep megépülése miatt, ekkor épült ki az 1994-ig meglévő hurokvégállomás. 1951-ben adták át a 3,8 kilométer hosszú tatárdombi vonalat, amely Bulgárföldnél ágazott ki a diósgyőri vonalból. Ez 1976-ban szűnt meg, de egy 250 méteres csonkavágány sokáig megmaradt, itt parkoltak a szurkolókat szállító villamosok a kilencvenes évek végéig a meccsek idején.

Anyagi források hiányában, a 3-as számú főút városi szakasza korszerűsítéséhez kapcsolódva a hejőcsabai 2-es villamosforgalmat 1960. augusztus 19-én megszüntették. A személyszállítást az autóbuszoknak adták át. Az erre járó és az utazóközönség által „barázdabillegetőnek” csúfolt korszerűtlen ikerkocsikat kiselejtezték.

A megmaradó villamospályát a villamosprojektet megelőzően a nyolcvanas években kezdték korszerűsíteni, a munka – a sétálóutca kialakításával párhuzamosan – több szakaszban egészen 1994-ig tartott.

Új korszak: a nagy villamosprojekt

A Zöld Nyíl villamosprojekt keretein belül a pályaépítés 2010. május 3-án kezdődött, amikor a Thököly utcai megálló elé egy vágánykapcsolatot építettek be. Ennek azért volt nagy jelentősége, mert az építkezés két fázisában is végállomásként funkcionált az Ifiház előtti terület. Ezt követően 2010. május 10. és október vége között megújult a Tüzér és Thököly utca közötti, majd még ugyancsak ebben az évben, de már novemberben a LÁEV és a Zenta utca közötti szakasz. A pályaépítés 2011. márciusától folytatódott, novemberig – azaz alig több mint kilenc hónap alatt – felújították a kimaradt Tiszai pályaudvar - Tüzér utca szakaszt éppúgy, mint a Thököly utca - Diósgyőri végállomás közötti pályát. A villamosforgalom több szakaszban indult újra: 2011. szeptember elejétől eredeti útvonalán járt a 2-es, és a Diósgyőri Gimnáziumig az 1-es, november elejére pedig a korábbi végállomásig tartó szakaszt is forgalomba állították. A meghosszabbítás szakaszára, Felső-Majláthig 2012. január közepe óta jár ki az 1-es villamos.

Miskolcon az elmúlt 119 évben többféleképpen jelezték a különböző villamos viszonylatokat. A kettős vágányú pálya első szakaszának megnyitása (1951. augusztus) után a forgalmat a fővonalon két viszonylatra bontották. E változást a forgalomszervezés tette szükségessé.

Ekkor vezették be a viszonylatok számozását is:

1-es:       Tiszai pályaudvar-Vasgyár

3-as:       Vasgyár-Diósgyőr

Egyidejűleg a hejőcsabai viszonylat járatai a 2-es, a tatárdombi új szárnyvonal járatai pedig a 4-es jelzést kapták.

Korábban a járatok jelzésére színes tárcsát, illetve betű jelzést alkalmaztak. ( D, V, piros/fehér tárcsa)

0-ás:       Marx tér- Vasgyár-Marx tér ( körjárat)

1/A –s jelzéssel 1958-ban rövid ideig villamos-betétjárat is közlekedett a Tiszai-pályaudvar- Eszperantó tér között.

A villamos közlekedéstörténetét Berta József szerkesztette.